Case
Fremdrift af innovative værktøjer og udvikling af konstruktive måder at tackle udfordringer på SDE
Innovationsrådgivning | Syddansk Erhvervsskole

Den vovede beslutning om at forbyde ryge på Syddansk Erhvervsskole fik organisationen til at udnytte Business Learnings effektive rådgivningsteknikker, der adresserer innovationsprocesser, interessenttilpasning og håndgribelige løsninger.
SDE College er en teknisk skole grundlagt i 2008 som resultat af en fusion mellem Odense Teknikum og Vejle Teknikskole. SDE College opererer 12 steder i Jylland og Fyn med 5200 studerende om året og 867 ansatte.
Udfordring
Da Syddansk Erhvervsskole forsøgte at tackle rygevanen ved at forbyde den på sine skoler, var en af de centrale hindringer for implementeringen organisationens "sædvanlige måde" at drive projekter på og deres begrænsede kompetencer til at køre projekter gnidningsløst for alle interessenterne. Det var det øjeblik, hvor den fælles rejse mellem Business Learning og det pædagogiske organisationsteam begyndte mod at virkeliggøre initiativet.
Nærme sig
For at ændre fortællingen om at frygte ændringer, der er utilfredse med en bred vifte af interessenter, tog vores konsulenter den opportunistiske tilgang, der fulgte designtænkningsmetoden, og skiftede fortællingen fra frygt til udfordring, idet gennembrudsspørgsmålet var "Hvordan kan vi hjælpe rygerne med at omfavne forandringen" vi stræbte efter at opnå?”. På kort tid afslørede designtænkningssessionen med 15 ledere, medarbejdere og elever fra Syddansk Erhvervsskole, at det haster med at få slutbrugeren af forandringen til at forstå nødvendigheden af initiativet, samt at skabe alternative løsninger for både eleverne. og personalet.
Indvirkning
Syddansk Erhvervsskole fandt gennemførlige, kreative og sjove løsninger, der adresserede virkningerne af røgforbud på campus. Men den største effekt af sessionen var den lykke og lettelse, der blev opnået i teamet, da de fik en konstruktiv måde at gribe udfordringerne an på.