Artikel
Er din organisation tilstrækkelig innovativ til at komme videre?
Innovation - Consulting | Artikel
I 1958 var den gennemsnitlige levealder for virksomheder 61 år. I dag er det 18 år og den er faldende. McKinsey forudsiger, at i 2027 vil 75 % af de virksomheder, der var noteret på S&P 500 10 år før, være forsvundet. De vil blive købt ud, fusioneret eller gå konkurs. Faldende gennemsnitlig levealder for virksomhederne kan tilskrives forskellige årsager: Størrelsen af virksomheder, som fører til mere kompleksitet og dermed mere sårbarhed, procesineffektivitet, manglende smidighed og fleksibilitet eller manglende evne til innovation for at klare hverdagens forandringer. Denne artikel handler om innovationsevne, der let kan blive overset i forsøget på at drive sin virksomhed gennem de nye krav der stilles fra omverdenen.
De mest succesrige organisationer bruger samarbejdende innovation. Virksomheder, der scorer højest på "McKinsey´s Design Index" slår industriens benchmarking på vækst med op til en faktor to! Det er kendt, at 10% af medarbejderne leverer 90% af innovationen i organisationer, hvilket betyder, at de fleste virksomheder har bestemte medarbejdere, der får tingene gjort. Det er organisationens "helte", og det er dem, som virksomhederne altid søger at maksimere deres viden og evner på. Men er det nok? Har virksomhedernes helte virkelig alt, hvad der skal til for at skabe bæredygtige og innovative løsninger?
Desværre oplever vi ind i mellem, at innovationsansvarlige ikke er forberedte eller velegnede til at lede innovationsprocesser.
Når Business Learning konsulterer virksomheder, er nogle af de spørgsmål, vi stiller:
- Bruger dine medarbejdere brainstorming? Svaret er altid et klart "Ja".
- Hvad er reglerne, når man laver brainstorms? Svaret er mere tøvende og kredser om: "Vi siger ikke nej til andres ideer".
- Hvordan forbereder du dig til dine brainstorms? Svaret er oftest: "Brainstorming er noget, vi bare laver!".
Selv om det kan lyde banalt så er disse svar for os lige så ineffektive som at holde møder uden en dagsorden eller opfølgning på next steps. Brainstorming må ikke tages for givet. Det er en af de - hvis ikke den mest - grundlæggende kraft i innovationsprocessen, og mange lederes og medarbejderes store kendskab kombineret med manglende kompetence i netop dette værktøj udgør et stort potentiale.
Et af verdens mest anerkendte konsulentfirma inden for design og innovation, IDEO, har undersøgt sandsynligheden for succes med innovation: "Når teams arbejder på mere end fem forskellige løsninger, har de 50 % større chance for at lancere en succesfuld løsning. Så et godt spørgsmål virksomheder bør stille sig selv er; "er vores organisation et geni, eller er der et geni ansat til at tage sig af innovationen i vores forretning?" Efter vores ydmyge mening handler det om at engagere hele virksomheden i at øge innovationsevnen.
Innovation er bestemt en faktor, der kan give organisationen fremdrift og alligevel er "hvem" og "hvordan" ofte meget undervurderet.