Case
Mindset og konkurrenceevnen hos Norlys gennem Executive Challenge
Strategi & ledelse - Træning | Norlys
Norlys arbejder med virksomhedens kultur og CEO i Norlys, Niels Duedahl ville gerne se en mere strategisk og konkurrencedygtig tilgang og samarbejdede med Business Learning i brugen af The Executive Challenge.
Norlys er Danmarks største teleselskab, der producerer vedvarende energi og tilbyder el, tv og internettjenester. Virksomheden har 3000 medarbejdere på lokationer i hele Danmark.
Udfordring
Niels Duedahl, adm. direktør for Norlys arbejder kontinuerligt med at forbedre virksomhedens kultur. Han ønskede at bevæge lederne i Norlys i en mere strategisk retning, med en kommerciel tankegang og værktøjskasse, der kunne løfte Norlys helt ud af den monopoltankegang, som virksomheden kom fra. Norlys henvendte sig til Business Learning for at etablere et samarbejde som skulle give lederne en opgave i at udvikle konkurrencen og skabe vækst og indtjening i en virkelighedstro forretningssimulering.
Tilgang
Et uddannelsesprogram blev gennemført to gange hos Norlys, rettet mod den udvidede ledergruppe. Under programmet arbejdede det udvidede lederteam på at skabe resultater for virksomheden og konkurrerede i en simulator om at skabe strategisk vækst og indtjening samtidig med at skulle agere i forhold til de 7 leveregler gældende hos Norlys. Et dommerpanel bestående af Niels Duedahl og udvalgte ledere fra Norlys, skulle bedømme hvordan der blev ageret i forhold til levereglerne, mens lederne i teams skabte resultater i konkurrence mod hinanden under et stort tidspres. Uddannelsen bragte deltagerne ud af deres komfortzone, ved hurtigt at skulle lægge en ny strategi i en ny simuleret virksomhed med nye produkter og nyt lederteam.
Resultat
Deltagerne viste stort engagement i at skabe vækst og indtjening og fik flere aha oplevelser undervejs. Deltagerne fik et fælles sprog og oplevede, konkurrencekraften kan øges selv med stor usikkerhed og stærke konkurrenter i markedet. Deltagerne oplevede en inspirerende måde at udvikle virksomheden på, mens de tog risikofrie beslutninger, set i forhold til de beslutninger der træffes hos Norlys. Programmet sluttede med at fejre det vindende hold, der opnåede de bedste resultater. Man lærer bedst gennem fejl selvom det sjældent er sjovt mens man begår dem. Programmet passede godt til Norlys' leveregel om at have modet til at fejle og indrømme sine egne fejl. Der var god plads til at lære og grine af sine fejl undervejs.